Kanske den sista.....

Kanske den sista veckan i Disa för denna säsong.

Måndagen den 14 september klev vi ombord på Disa igen. Nu hade vi en hel vecka framför oss. Vi kom till båten vid 15-tiden. Vi lagade ett gott smörgåsbord med många läckerheter ja nästan som en svensk variant av Tapas. Vid 17:30-tiden bestämde vi oss för att lätta ankar, vårt mål var Fläskviken på Innerstön. När vi kom dit hade det redan hunnit mörkna.

En mycket lugn natt med god sömn följde.

Nästa dags mål var gästbryggan vid Käringön strax nedanför Saltvik på vägen mot Hudiksvall. När vi lade till var vi alldeles ensamna men lite senare kom en segelbåt från Hudiksvall.

Dagen efter på onsdagen hörde vi på väderleksutsändningarna att kraftig vind från nord till nordväst var i antågande. Vi bestämde oss för att gå till gästhamnen i Hudiksvall. Vilket senare visade sig vara ett bra val i blåsten som kom över oss.

Det kändes mycket skönt att ligga tryggt i hamn när medelvinden var mellan 16-18 m/s och byarna 22- 24 m/s.

På fredagen hade det lugnat ner sig betydligt, ja redan sen torsdags kväll, vilket betydde att 36 tim med hårda vindar nu var över.

Efter en lång skön promenad på förmiddagen var det dags att ge sig iväg igen. Målet denna gång var Saltvik längst ut i Hudiksvallsfjärden. En kort resa i fint väder och en skön septembersol. Dock strax efter vi anlände till Saltvik började det åter igen blåsa friska vindar, men denna gång betydligt mindre styrka mot tidigare i veckan.

På lördagen bestämde vi oss för att nästa mål skulle bli vår hemmahamn Borka Brygga. I ett fantastiskt skönt och fint väder styrde vi kosan hemåt.

Vi var nu åter på vår båtplats och bestämde oss för en grillafton i det lugna fina vädret.

En kväll och natt med "blankvatten" följde och alla blev mätta och belåtna fick en god natts sömn.

Det blev en kall natt med 0-gradigt ute!!! och +20 inne. Webaston fick tjänstgöra oavbrutet hela natten. En synnerligen god investering detta år.

Ja nu var det söndag och dags för hemfärd till Delsbo efter en mycket skön vecka. Vi tackar Disa för denna gång att hon obekymrat fört oss tryggt över vatten, hon fick som alltid en klapp på peken från bryggan med orden "Hej då Disa, vi ses en annan gång....."

Ha en fortsatt skön höst, vi hörs snart igen.....

/SKIPPER

Foto: Skipper

Klicka på bilden för större bild

Havet är en vacker vy
här kan man se morgonen gry

Även kan man se solen gå ner
och annat väder man också ser

Vi somnar djupt bredvid varann
lyckliga att vi äntligen fann
Ett hem med utsikt så briljant
det är vår stora diamant.....

Att segla är nödvändigt…

Hälsingland
Klicka på bilden för större bild

Borkas skärgård

Gör din egen gratis hemsida