Nu äntligen.....

Nu äntligen kommer en uppdatering.

Det har dröjt alldeles för lång tid till denna uppdatering. Jag ber om ursäkt för det. Varför har det dröjt så länge? Jo flera orsaker till det. Dels så har jag varit lat att uppdatera för vädret har ju varit sååå underbart fint med sol och väldigt varmt. Har liksom inte kommit mej för i värmen. Så har vi också haft fullt upp med trevliga besök av nära och kära ombord i olika omgångar. Vi har chillat extra mycket när vi varit ensamma. Dessutom går ju en hel del tid åt att stå till rors såklart. Men nu kommer en uppdatering!

Efter Trosa blev det en lång etapp till Gustavsberg i ett strålande väder. Vi gick via Södertälje in i Mälaren för att senare slussa ut i Saltsjön vid Hammarbyslussen.

Gästhamn Kattholmen Gustavsberg

I Gustavsberg fick vi besök av Yvonnes dotter Elin med familj som följde med ut på en liten dagstur till bl.a. Artipelag utan för Gustavsberg. På kvällen blev det pizza med barnbarnet Alice som ville sova i båten. Senare på kvällen även ett trevligt besök hemma hos syster Lisbeth alldeles intill gästhamnen.

Många fina skulpturer vid Artipelag

Dagen därpå dags för bunkring och vidare färd till Strömma där det blev ett kärt återseende hos våra vänner Carin och Ulf. Vi fikade och hade mycket trevligt. Kul att äntligen ses igen!

Disa vid sommarplatsen Strömma

Färden gick vidare genom Strömma kanal till Stavsnäs för ännu ett kärt återseende hos Britten och Gunnar. Det var där vi hämtade Sigge sommaren 2014. Vi fick låna deras brygga med boj för en lugn natthamn. Kvällen blev mycket trevlig med pizza och mycket prat.

Sigge och husse i Stavsnäs

Dagen efter blev det en härlig långpromenad runt Stavsnäs med Britten och Gunnar samt alla hundarna.

Vi åkte vidare till Lådnaön, en mysig naturhamn där vi svajankrade för natten i plattvatten.

Tidig morgon vid Lådnaön

Färden gick vidare tillbaka till Vaxholm då Elin med familj ville följa med på ännu en dagstur. Vi gick till Fjäderholmarna i Stockholm där vi badade och köpte glass i flödande sol. Resan tillbaka till Vaxholm blev minst sagt guppig då det vimlade av båtar i det fina vädret och lördag som det var. Stora motorbåtar med grävande hastighet och noll hänsyn gjorde att motorn stannade ett par gånger på grund av skumbildning i tanken när dom blev allt för närgångna. Dock gick det bra att starta om direkt som tur var.

Sigge spanar på alla båtar och hundar

Vi hade en fin kväll med Elins familj på restaurang i Vaxholm där vi även övernattade.

Söndag morgon med lika underbart väder. Vi startade nu vår hemresa norrut. Första stopp blev Bergholmen vid Växlet i Furusundsleden. Vi hade en helt magiskt underbar kväll med grillning, bad och njutning på alla plan.

En magisk kväll med värme vid Bergholmem

Resan hemåt fortsatte med många möten med stora passagerarbåtar i Furusundsleden. Vi stannade till för Siggepromenad vid hamnen på Lidö innan vi fortsatte upp till Väddökanalen för broöppning vid Bagghus och Älmsta. Efter bropassagen tog vi natthamn i Älmstas fina gästhamn.

Flera stora fartyg i Furusundsleden

Tät dimma på morgonen i Älmsta gjorde att vi avvaktade en stund innan färden gick vidare till Grisslehamn för det obligatoriska besöket i fiskaffären. När vi angjorde gästhamnen möttes vi av en kraftig dieseldoft och senare diesel i vattnet. Det var en båt som till stora delar hade sjunkit inne i hamnen.

Otrevligt öde

Det blev ett kort besök i Grisslehamn på grund av diesellukten. Vi färdades vidare mot Öregrund i blankt vatten och strålande sol med tillhörande värme. Vi intog en lunch på svaj vid Skrollskäret bestående av rökta räkor och aijoli. Det smakade fantastiskt gott. Blev även ett bad innan vi fortsatte till vår nästa natthamn i Öregrund.

Blankt vatten mot Öregrund

Mycket lite båtar i Öregrund där vi kunde lägga till långsides. Blev besök i närliggande restaurang för en god köttbit.

Plankstek i Öregrund

Åter en fantastisk fin kväll med värme och öppna takluckor i båten. En skön kvällspromenad med Sigge i den ljumma kvällen.

Kvällspromenad i Öregrund

Resan gick vidare onsdag morgon över Öregrundsgrepen och Gävlebukten. En bra överfart i ovanligt lugnt vatten utan rullning. Efter åtta timmar blev det natthamn vid Granskär utan för Gävle. Kojerna intogs redan 21:00 med direkt besök av John Blund.

Fortsättning följer.....

Foto: Skipper

Klicka på bilden för större bild

Havet är en vacker vy
här kan man se morgonen gry

Även kan man se solen gå ner
och annat väder man också ser

Vi somnar djupt bredvid varann
lyckliga att vi äntligen fann
Ett hem med utsikt så briljant
det är vår stora diamant.....

Att segla är nödvändigt…

Hälsingland
Klicka på bilden för större bild

Borkas skärgård

Gör din egen gratis hemsida