(B)LOGGBOKEN - BLOGGEN OM SJÖLIVET

Här skriver jag om allt möjligt mellan himmel och jord
som hör sjölivet till......

Det var toppen.....

5 aug 2020

Det var toppenmat på hamnkrogen i Stegeborg. Hamnkrogen i Stegeborg kan rekommenderas varmt. En god vällagad mat med bra service gjorde kvällen lyckad. Hamnkrogen i Stegeborg Dagen efter som var igår bjöd på toppenfint väder med sol och värme och alldeles vindstilla. Vi tog en tur till mina gamla "hemtrakter" på somrarna, Lindesfjärden i nordligaste [...]

Skön tillvaro.....

3 aug 2020

Skön tillvaro i Sankt Anna och Gryt. Lördagen den 1 augusti gick vi till Tyrislöt där några nya besättningsmedlemmar mönstrade på. Nu var vi helt plötsligt 6 stycken ombord, riktigt trevligt. I Tyrislöt väntande på extra besättning. Vi for iväg direkt till underbara fiskeläget Harstena. Det började med att vi intog en härlig lunch på [...]

Då är vi.....

31 jul 2020

Då är vi framme i Sankt Anna skärgård. Det har fungerat mycket bra med bra väder och fina etapper hit ner till Sankt Anna skärgård. Efter Granö i Furusundsleden tog vi natthamn i Vaxholm där vi passade på att bunkra. I Vaxholm fick vi en trevlig överraskning med besök från Hälsingland. Besök från Hälsingland Efter [...]

Nu är vi i.....

28 jul 2020

Nu är vi i Stockholms skärgård. Närmare bestämt i Furusundsleden där vi ligger på svaj i en lugn fin vik på Granö. På svaj vid Granö Natten mellan lördag 25 och söndag 26 låg vi i gästhamnen i Öregrund. En skön morgonpromenad i staden med ett fint väder kändes bra.  Fyrskeppet i Öregrund Vi åkte [...]

Nu har vi kommit till.....

25 jul 2020

Nu har vi kommit till Öregrund. En lugn och skön sömn inatt vid Granskär där vi vaknade till betydligt bättre väder. Efter morgonpromenad med Sigge kasta vi loss för färd över Gävlebukten. Betydligt lugnare vindar idag och mer sol för varje timme som gick. Vi passerade Björnfyren där vi intog lunch under gång. Efter 8 [...]

Det bara fortsätter.....

24 jul 2020

Det bara fortsätter det tråkiga vädret. Blåst, ja kulingvarning, regnskurar och så kallt på det. Bättre kunde det vara. Det är bara att gilla läget. Vi har trots vädret riktigt mysigt ombord. Vi äter och dricker gott, slappar och gosar med Sigge som får mycket uppmärksamhet nu. Efter Fågelhararna i onsdags natt for vi långt [...]

Äntligen iväg.....

23 jul 2020

Äntligen iväg på semesterresan 2020 söderut. Vi lämnade hemmahamnen Borka Brygga tidigt på onsdags morgonen den 22 juli redan klockan 05:50. Vädret var soligt till en början men ganska kyligt, +12 grader när vi åkte från Borka Brygga. En frisk nordvästlig vind bet i ganska ordentligt. Första stopp blev Enskärsoren i Söderhamns skärgård vid 10-tiden [...]

Nu är det inte långt kvar.....

4 jul 2020

Nu är det inte långt kvar till vår semesterresa. På morgonen måndagen den 20 juli startar vi från vår hemmahamn Borka Brygga med stäven vänd mot söder. Vi har siktet inställt på att besöka mina gamla hemtrakter i Sankt Anna och Gryt i Östergötlands underbara skärgård. Ser fram mot att äntligen få träffa mina barn [...]

En bit på väg.....

29 okt 2019

En bit på väg till vintervilan. Nu är förberedelserna för vintervilan i full gång. Motorn är konserverad med glykol även olja och filter bytt. Toalett och septitank genomsköljd med frostskydd. Dricksvattentanken tömd och slangarna till vattenpumpen lossade samt pumpen tömd. Callidus vattenfiltret hemtaget för rengöring.  Allt tyg också hemtaget såsom dynor, gardiner och mattor. Husgeråd, [...]

Äntligen börjar.....

20 okt 2019

Äntligen börjar min hemsida om vår båt "Disa" att bli färdig. Visserligen blir den nog aldrig helt färdig eftersom den uppdateras fortlöpande, men nu är den så pass innehållsrik att den kan visas.  Ja nu ligger "Disa" på land vid vår hemmahamn Borka Brygga, Enånger söder om Hudiksvall. Hela båten är tvättad, olja är bytt. [...]

Tillbaka till START

Foto: Skipper

Klicka på bilden för större bild

Havet är en vacker vy
här kan man se morgonen gry

Även kan man se solen gå ner
och annat väder man också ser

Vi somnar djupt bredvid varann
lyckliga att vi äntligen fann
Ett hem med utsikt så briljant
det är vår stora diamant.....

Att segla är nödvändigt…

Hälsingland
Klicka på bilden för större bild

Borkas skärgård

Gör din egen gratis hemsida